handdator

Visa fullständig version : Cortland lina

kmelin
2003-04-04, 15:47
Gjorde ett litet impulsköp på en flugfiskelina för nån dag sen. Det blev en cortland 444 WF9F Nymph tip för 99 spänn. Är linan något att ha, funkar den för gäddflugor, eller får jag hålla mig till nymfer med den?? dom hade även en hel del cortland sjunklinor för 99 spänn, kanske ska passa på?

Jag funderar också på vilket spö jag skall köpa till min utrustning, har hittills bara en vision extreme 79 rulle för klass #7-9, som jag kom över billigt. Har funderat lite på något av sjösländanspöna, är dom något att ha??

//Kalle

El Crapone
2003-04-04, 16:36
Cortlandlina för 99:- är en kap =)
köpte min 333HT WF6F för 499:-. den har för övrigt funkat mycket bra...

Åsunden
2003-04-04, 20:43
Jag kan rekommendera ett Strömsländan. Sjösländan är ett spö för haspel/multi fiske. Ämnat för flugfiske hetr dom Strömsländan, Bäcksländan och Fjällsländan.

Well, oavsett är dom kanonfina i förhållande till priset.

kmelin
2003-04-04, 22:45
Nice att nån gillar linan, i och för sig, för 99 spänn skulle man inte gräma sig om den inte är bra Ända jag har hört är "akta dig för ron thomson" så jag tänkte att för 99 spänn kan det inte gå fel, det är ju inte ens en R T lina.

Roligt att höra att spöna är bra, tänkte köpa ett till spinnfisket också. Funderar faktiskt på att bara köpa klingorna och fixa ihop spöna själv... men det kanske är lite overkill.

Hur som hälst, inget kan vara sämmre än mitt 7" abu-garcia spö som kom med i ett lågpris haspelsett som min morfar prackade på mig för väldigt länge sen. Och inget kan vara sämre än att inte ha något flugspö alls :)

//Kalle

korten
2003-04-10, 14:26
var hittade du en fluglina förr 99spänn?

maryland
2003-04-10, 19:04
Sländespöna är helt ok, mycket prisvärda.

Har själv ett Sjösländan SS, spinnspö 11fot, 10-50gram.

Vad gäller flugspöna så har jag fyra Strömsländanspön, både III:an, Soften och Lyxen, i olika klassningar.

Har själv byggt två spön, ett Strömsländan III och ett Sage SLT.

kmelin
2003-04-12, 21:13
Hittade fluglinan i fiskeaffären i växjö, han ville väl bli av med dem.

Tänkte faktiskt också bygga spöet själv, kolla på en grillmotor för att rotera spöet med när jag lacka det. men vete fan om den snurrar tillräckligt, 150 pix kosta den annars. Hur gjorde du när du lackat spöna, snurra du manuellt eller??

//Kalle

maryland
2003-04-12, 22:34
Tja, den motor som de flesta tycks använda, är en liten batteridriven grillmotor från ett företag vid namn;
http://www.barbecook.se/
Finns att köpa på byggvaruhus som säljer deras grillar.
50kr gav jag för den.

Snurrhastigheten som en grillmotor snurrar är fullt tillräcklig.

Jag gjorde tre lika höga stativ, ett för motorn och två för trådlindningen.
När du kör motorstativet för lackning, använder du ett av de andra som stöd.

Tips: använd inte color preserver till lindningarna.

Jo jag höll på att glömma, jag har lagt in en bild på mina rullbockar på forumets "BILDER"/utrustning.

kmelin
2003-04-12, 23:24
Ok såg den batteridrivna också, men på stället jag var på i Tyskland hade dom en som man jacka in i väggen, känns lite säkrare, men som sagt den kosta 150 pix, får be farsan att köpa en sån när han ska till Tyskland nästa gång.

Vad händer om man tar colorpreserver på lindningarna???

Stativen du gjort ser ju riktigt bra ut. hur ska jag placera det andra för stöd, utan att det kladdar till lacken??

//Kalle

maryland
2003-04-13, 00:39
Det är ju inte fråga om några som helst krafter att snurra ett spö på detta sätt.
Min motor snurrar fortfarande efter två spöbyggen och ett antal grillningar på samma batterier.
Du kan lugnt använda denna motor.

Det är ju enbart lindningarna vid rullfötterna och holkarna som skall epoxylackas (limmas), inte klingan.

Colorpreservern mättar tråden så att färgen skall behålla sin ursprungliga nyans, och inget annat.
Använder man preservern på fel sätt blir resultatet en flammig och bräcklig infästning.

Det blir starkare och säkrare resultat, om man låter epoxyn limma rätt igenom.

kmelin
2003-04-13, 13:00
Ahh ok, då tror jag att jag skiter i colorpreservern, utom på buttwrappen, om jag får för mig att göra en sån.

//Kalle

kmelin
2003-04-13, 16:38
Tror jag har missupfattat en grej när jag kollat om spöbygge på nätet. Det är bara runt lindningarna man ska lacka va, inte hela klingan vilket jag trodde innan :)

//Kalle

kmelin
2003-04-13, 18:03
Glömde att säga att jag nyss lästa att man skulle ha colorpreserver på för att det inte skulle finnas någon luft kvar i lindningarna när man väl skulle ta på epoxyn. Epoxyn är ju rätt trögflytande. Du har inte haft problem med att få ner epoxyn helt i lindningarna eller??

//Kalle

Stizo
2003-04-13, 18:41
Heh! Skulle inte tråden handla om Cortland lina? :)

maryland
2003-04-13, 18:54
Var och en blir salig på sin tro, heter det ju.

Så här är det (enl mitt förmenande), colorpreservern mättar, fyller utrymmet mellan de finaste kardelarna inne i tråden, detta för att inte släppa in epoxyn, som då påverkar helhetsintrycket.

Utan colorpreserver blir lindningen något mörkare och transparent, man ser öglefoten.

Det kan lätt åtgärdas genom att välja en nyans ljusare tråd och svärta öglefoten med tusch.

Eftersom man lackar med ett mycket lättflytande epoxylim, förslagsvis Flex Coat Lite och lackar medan spöt rullar så har åtminstone inte jag haft några problem med luftbubblor så det stör.

Styrkan sitter ju just i epoxyn, så det gäller att den väter igenom mot rullfoten ordentligt, oavsett du använder preservern eller inte.

För mycket preserver hindrar epoxyn att limma fast tråd och ögla ordentligt.
För lite preserver ger ett flammigt och tråkigt resultat.

Men det är klart, är det ett renodlat dekorationsspö du skall bygga, så på med preservern för tusan, så att alla dekorationer syns ordentligt.

kmelin
2003-04-13, 19:22
hmmm jo... men den har lixom glidit ifrån cortlandlinan.
Nä dekorationsspö tänker jag knappast göra, givetvis vill jag att det ska hålla så bra som möjligt. Men jag tänkte använda den trögflytande varianten av Flex Coat så att jag slipper lägga flera lager, men det kanske är bättre att köra med lite ändå??

Ända dekorationen jag tänkt mig är den som sitter ovanför handtaget i sådana fall, där spelar styrkan knappast någon roll, är ju inget annat än ögongodis och skryt :)

Trolling master
2007-09-21, 11:55
HAllå vad tycker ni om cortland 444??????

Guideline
2007-10-02, 23:13
Cortland gör mycket bra linor. Kolla så att den inte har krakelerat, spruckit alltså och kolla även att den inte ligger som en fjäder när du lägget ut. Ligger den rakt är den ok.
Spö, ut o testa olika så du får ett som passar ditt temperament...
Och en wf9, prova olika klass 8 spön, så är det, wf lina, så får man gå upp en linklass mot spöts klassning