handdator

Visa fullständig version : Reparera gammal westinare?

Hegge
2008-01-29, 20:58
Tja.

Har en gammal westins jätte som jag hittade på stranden en gång för länge sedan.
Problemet med den är att kroköglorna och nosöglan har rostat bort.

Någon som har någon idé om hur man kan få dit nya öglor som håller?

/Hegge

Konkwista
2008-01-29, 21:47
köp en ny.

dandark
2008-01-29, 21:57
köp skruvöglor på lundgrens och limma med nåt starkt lim

mandatory
2008-01-29, 23:05
Håller me Konkel...drygt en hundring för en ny, å då vet du att öglorna sitter kvar när de hugger...:fiska2:

Hegge
2008-01-29, 23:06
köp en ny.

Hehe, ja det är juh en lösning, eller ta en av de andra jag har.
Nu är det dock inte så enkelt. Den gamla ger lixom en speciell känsla...
Det är lixom inte för att spara pengar jag vill laga den.
.

roach master
2008-01-29, 23:45
Hehe, ja det är juh en lösning, eller ta en av de andra jag har.
Nu är det dock inte så enkelt. Den gamla ger lixom en speciell känsla...
Det är lixom inte för att spara pengar jag vill laga den.
.

Nej ja förstår det men gör som det nämnts o fixa nya öglor o limma fast men se till att det blir mycket lim i hålet så det sitter.

Annars kan du göra som old firehand sa till mej om att modda bem till grundgående o limma en ölla ungefär mitt på skeden så går den grundare o lite slingrigare.

// Jonatan

Gruvis
2008-01-30, 01:49
limma i nya öglor av rostfri tråd men tänk på att dom är skumfyllda så försök gröpa ur lite innanför plasten i skummet

Old Firehand
2008-01-30, 13:49
Tja.

Har en gammal westins jätte som jag hittade på stranden en gång för länge sedan.
Problemet med den är att kroköglorna och nosöglan har rostat bort.

Någon som har någon idé om hur man kan få dit nya öglor som håller?

/Hegge

Hej Hegge; Klipp till lagom stora "U" av rostfri cykeleker och böj ut ändarna på "U"-na så att de ser ut som Charlie Chaplins ben och fötter nertill. Fila sedan upp små skåror under din Ingvar Westins Jätte och montera in de nya kroköglorna. Nosöglan och stjärtöglan bör du också bygla över med en bit rostfri cykeleker så att de inte rycks loss när gäddan hugger. Alla skåror och hål i Westinarna fyller du lämpligen igen med Super Epoxy eller Araldit. Hos alla mina gamla Westins Jätte från 1970-talet har jag bytt ut samtliga rostande skruvöglor till rostfria öglor.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Stubben
2008-01-30, 13:58
Hej Hegge; Klipp till lagom stora "U" av rostfri cykeleker och böj ut ändarna på "U"-na så att de ser ut som Charlie Chaplins ben och fötter nertill.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

OF, nu är du inte snäll. Finns säkert många här som ej ens var påtänkta då gamle Challe var poppis. Visa gärna med en liten illustration...

OOmiz
2008-01-30, 14:16
http://franmagazine.com/news/wp-content/uploads/2007/02/039_70230charlie-chaplin-posters.jpg

Old Firehand
2008-01-30, 16:12
OF, nu är du inte snäll. Finns säkert många här som ej ens var påtänkta då gamle Challe var poppis. Visa gärna med en liten illustration...

Hej Stubben; Inte för att jag vet vem gamle populäre Challe var, men den dagen kommer kanske när jag byter ut min gamla "lådkamera" och köper en modern digitalkamera för att kunna illustrera och presentera hur man använder avbitare, fil, sandpapper och epoxy. Om du inte förstår min text kan du kanske fråga Limnos här på Fiske.Snack om han vill ha godheten att bildmässigt illustrera det jag skriver. Limnos har trimmat många av sina Westins Jättewobbler på ungefär samma sätt som jag....fast kanske mycket bättre. Går inte det får du sadla din springare och ge dig hit till Bålsta för att se saker och ting med egna ögon.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Ps. Se bilden på Charlie Chaplin ovan. Klipp av bena nedanför gylfen och tänk "Rostfri Cykeleker". Tack för hjälpen Oomiz! Ds.

Stubben
2008-01-30, 16:17
OF; Challe = Chaplin...

Förutsätter att, ifall det blir is, du uppbringar några gamla omoddade Westinare till Björkfjärden så jag kan knycka några av dig...när du som bäst stirrar ner i ett gammalt pimpelhål !

Old Firehand
2008-01-30, 16:20
OF; Challe = Chaplin...

Förutsätter att, ifall det blir is, du uppbringar några gamla omoddade Westinare till Björkfjärden så jag kan knycka några av dig...när du som bäst stirrar ner i ett gammalt pimpelhål !

Tack Stubben! Jag förstod det nu när jag såg bilden ovan.
Old Firehand