handdator

Visa fullständig version : Problem med Tuf Line XP

SilverJerk
2008-03-09, 21:46
Jag har precis bytt från Fireline till Tuf Line XP 0,15 mm på min haspelrulle som jag har till havsöringen. Efter första turen var katastrofen ett faktum. Vid varje kast(!) blev det trassel eller små öglor på linan, efter tre skatbon som rasslade ut från rullen är den knappast välfylld längre.

Är det någon mer som har haft samma problem med dessa mjukare flätlinor vid små dimmensioner till haspelrullar? Firelinen som är betydligt styvare hade jag inte dessa problem. Eller har jag gjort någon annat fel!?

Ska även tillägga att jag kör med Tuf Line till jerkrullen och är mycket nöjd, därav bytet på haspelrullen...

elanen
2008-03-09, 21:53
Beror på att Fireline är mycket grövre i dimensionerna än vad som anges på förpackningen.
Typ o,23 är runt 0,27.
Tuf Line och Sufix Matrix ligger mycket närmare i dimensionerna.
Sen är Fireline en platt lina och inte rund.
Sen beror det på hur din linuppläggning är på din haspelrulle.
Vad är det för rulle.

andreas9
2008-03-09, 22:00
Jag kommer aldrig köpa Tufline igen. Fick det på en lågprofilare och jag kastade av linan flera gånger när jag prövade linan torrt (på land alltså).

Fullgubben
2008-03-09, 22:01
Jah har testat tuf line på två olika rullar, shimano GTRA och en mindre ul-rulle. Jag fick loopar vid varje kast utom möjligen vid tjejkast. En riktig skräplina på en haspelrulle.

SilverJerk
2008-03-09, 22:01
Det är en Shimano CX2000R, inte helt färsk men har funkat bra hitills.

Gusen
2008-03-09, 22:42
Jag har precis bytt från Fireline till Tuf Line XP 0,15 mm på min haspelrulle som jag har till havsöringen. Efter första turen var katastrofen ett faktum. Vid varje kast(!) blev det trassel eller små öglor på linan, efter tre skatbon som rasslade ut från rullen är den knappast välfylld längre.

Är det någon mer som har haft samma problem med dessa mjukare flätlinor vid små dimmensioner till haspelrullar? Firelinen som är betydligt styvare hade jag inte dessa problem. Eller har jag gjort någon annat fel!?

Ska även tillägga att jag kör med Tuf Line till jerkrullen och är mycket nöjd, därav bytet på haspelrullen...

För mig är det tvärtom!
Fireline trasslade och det blev skatbon hela tiden!
Med tuf line har jag inte haft några problem även vid havsöringfiske och 15m/s.

Myttz
2008-03-10, 01:05
kanske inte passar in men jag kör tuf line 0.41 på jerk rullen (amba jb) och har inge negativt att säga om denna lina.
dessutom ligger priset mer acceptabelt jämfört med andra flätlinor.

Gäddkäft
2008-10-16, 20:25
Kör också Tuf Line XP 0,41 på multirulle och det funkar galant, är mycket nöjd!

jerkbait-fiske
2008-10-16, 20:39
Kör med 0.41 mm tufline xp till min jerk rulle svin nöjd

jerklimpan
2008-10-16, 20:43

Hade samma problem med Power pro 0,23 på min shimano Sahara rulle .
Men fireline 0,15-0,20 går hur bra som helst .

Tuf line kan nog va för mjuk för haspel . Ja har 0,41 på min spinnrulle kan man bogsera träd med . Sen har 0,20 på min Revo funkar hur bra som helst .

Fireline är hårdare å plattare rasslar ju mer men passar nog bättre på haspel.

Prova å fäll bygeln med handen istället då brukar det bli mindre öglor.

/Fredrik

snipan
2008-10-16, 20:47
Har aldrig varit så nära att bryta spöt över knät av frustration som den gången jag spolat på tuf line på min haspelrulle. Lagom till man hade trasslat ut ett skatbo och skulle göra ett nytt kast så hade man ett igen. Dock har den fungerat utmärkt på multirulle.

Pontus Sj
2008-10-16, 21:52
Det varkar vara så att Tuf-Line XP är bättre till multi alltså? Jag har den på min amba JB, och är kanonnöjd!

Holm
2008-10-16, 22:00
Har 0.21 eller liknade på min Twinpower och det funkar klockrent. Haft ett trassel och det var efter att jag kört med dåligt lekande till en kustvobbler. Annars har den stått pall för det mesta.

Old Firehand
2008-10-16, 22:09

Hej Anders "Silver Jerk" Lindberg; Jag har också fiskat med och testat TufLine XP både på haspel och multirulle under senare år och jämfört denna spectralina både med PowerPro, Fireline och många andra fabrikat av i Sverige tillgängliga flätlinor.

Som jag ser det idag är Fireline min klart favoriserade flätlina vid haspelfiske. Den har en hårdare yta än andra spectralinor och släpper därför lättare från spolen under utkastet och drar inte med sig underliggande linlager på samma sätt som mjukare flätlinor tenderar att göra. Man skulle kunna misstänka att Firelines ytskikt smälts vid tillverkningsprocessen för att linan ska få egenskaper som ligger mycket nära en vanlig homogen nylonlina. Det är kanske därför som Fireline fungerar så utmärkt vid haspelfiske.

PowerPro har jag fiskat med sedan 1997 och den är otroligt stark och passar bra vid spinnfiske med multirullar och samma erfarenhet har jag av TufLine XP.

Nackdelar: Fireline blir "taggig" som en taggtråd efter 30-40 dagars intensivt haspelfiske, men den håller ändå många dagar till innan den brister.

PowerPro är ojämn i diametern och har bromsande klumpar lite här och där på linan. Skrapar man bort klumparna med naglarna då försvagas också linan.

TufLine XP är i mitt tycke den båsta spectralinan som jag använt vid spinnfiske med multirullar. Den har dock en viss förmåga att suga åt sig vatten betydligt mer än PowerPro.

Mina råd, helt grundade på eget fiske, är således, använd Berkleys FireLine vid haspelfiske med öppna haspelrullar. Använd TufLine XP vid spinnfiske med multirullar.

Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com

Bosse75
2008-10-16, 22:43
Jag körde tidigare med fireline 0,17 på min shimano stradic 2000 och hadde stora problem när det blev minusgrader. Detta år provade jag strike wire 0,15 och är mycket nöjd. Lägger sig bra på spolen och trasslar inte. Men på multirulle har jag både power pro och tuf line och är helnöjd med båda.

Lurken
2008-10-17, 08:24
Tuf kommer jag aldrig mer använda, vill ju fiska när man är ute inte reda ut knutar och loopar....mycket missnöjd!

Pontus Sj
2008-10-17, 08:29
Tuf kommer jag aldrig mer använda, vill ju fiska när man är ute inte reda ut knutar och loopar....mycket missnöjd!

Vad hade du för slags rulle då, multi eller haspel?

:offtopic:

P.S Nu har jag gjort 500 inlägg! :winner: D.S

:btt3:

Alessandro
2008-10-17, 08:34
Tufline funkar utmärkt på multi för mig, dom trassel som uppstått har jag nog mig själv att skylla för.

SilverJerk
2008-10-17, 09:20
OF, det är precis så jag har gjort, kör med Fireline på hapelrullarna och TufLine XP till multirullarna. Jag har fått för mig att lite äldre haspelrullar med inte helt optimal linuppläggning funkar bättre med den styvare Fireline än med den mjukare TufLine XP.

Men nu har jag skaffat en ny haspelrulle så det kanske är dags att prova igen ;)

birkan
2008-10-17, 09:21
Har kört några pass med TUFline XP 0,41 nu. Enligt mitt tycke helt klart den bästa flät till jerkbait. Har en polare som hatar den. Så på det grundat kan man nog säga att det beror mycket på hur man fiskar. Kommer fylla min Luna med samma lina, tycker TUF har bra kastegenskaper... Men som sagt, smaken är som baken.

bjork52
2008-10-17, 14:32
Har Tufline XP 0,15 på två haspelrullar, en bakbromsad Twinpower och en frambromsad Sienna. Har iofs inte fiskat så jättemycket (kör mest med multi) med dem men har inte haft några som helst problem. Tilläggas kan att bägge de rullarnar har "Power roller" lintrissa och en ganska bra linuppläggning.

Har för mig att jag läst att Tufline rekommenderas främst för haselrullar med bra linuppläggning.

Lurken
2008-10-17, 21:45
Vad hade du för slags rulle då, multi eller haspel?

:offtopic:

P.S Nu har jag gjort 500 inlägg! :winner: D.S

:btt3:

Grattis!

Haspel var det.

Groovynille
2008-10-28, 20:08
Jag har just köpt strike wire 0,15 och det går inte ett kast utan att det trasslar... Hur gör du?