Visa fullständig version : Meteutrustning!
Flugspöviftaren
2003-11-01, 10:39
Hej!
Jag vill ha tips på spö och rulle för bottenmete efter aborre o.dyl.
Prylar man inte behöver byta ut efter ett halvår. Men samtidigt behöver
de inte vara state of the art!!:rolleyes:
antagligen så kommer du bli mer förvirrad av att fråga om spön/rullar här för alla kommer med olika förslag..finns många bra märken att välja på..skulle nog själv satsa på ett catana om du inte vill satsa så mycket pengar..
Spö finns det många märken som duger bra. Har inte testat Ron Thompson men de som har spö från dem verkar nöjda i alla fall. När det gäller spö och rulle så lönar det sig dock att inte köpa det allra billigaste som finns utan man kan hitta ett hyfsat spö för mellan 600-800 kr. När det gäller rullar så använder jag bara shimano men jag tror att andra rullfabrikanter har skärpt sig de senaste åren så där kanske man kan hitta en schysst rulle för 500-600 kr kanske? Men vill du ha en kanonrulle så köp någon av shimanos lite dyrare (över 1000-lappen) i någon 1000-, 2000- eller 3000-storlek. Jag använder både 1000-storlek och 3000-storlek när jag metar.
Jag har Ron Thompsons XPS Feeder och Barbel spön som jag kan rekommendera starkt.
fiskar själv med ett dam hyperloop feeder och det är kanon till lite tyngre fiske..
hypron feeder ska det va.. :) vet inte vad jag fick hyperloop ifrån :)
Finns nog ett spö som heter hyperloop också
Alessandro
2003-11-01, 14:03
Har du nått bra 2 hands flugspö så kan det går bra att använda för bottenmete, för rullar skulle jag rekommendera Mitchell Full Controll 4000, får du för under 1000-lappen...
oj vad vingligt det lät..helst ska spöt ligga helt still när du lagt det i spöhållaren för många napp kan komma direkt så inte kul med ett spö som ligger och gungar ett tag..köp ett catana feeder ligger på runt 1000 kr..
schlusser
2003-11-01, 15:41
köp ett shimano :P
Jag tycker RT XPS-spöna är riktigt sköna. Lite billigare än catanorna tror jag också...känn på spöna innan du köper...
RT spöna duger länge. Catana är också ett gott val.
Om ditt spö kostar ca 600-700 bör nog rullen kosta minst detsamma. Helst lite mer. Det finns många märken att välja på. Shimano är ledande men Okuma har kommit starkt i England de senaste åren.
Jag antar att du inte kommer att bruka din utrustning så ofta men när det blir av måste grejorna fungera annars blir du bara besviken och tar steget tillbaka till dina flugspön. Köp grejor du känner att du litar på och kan få service till!
Jag har ett perfekt spö ett ultra flex köpte det i butiken för 100 spänn det är ul men skit bra at meta med men kapa det 2 översta ringarna de naggar linan.Sen har jag en gammal dam rulle till den det funkar fint på borrar i 500-1000g klassen riktigt kul att jigga med det också även på mindre abborrAR.
Om du vill använda en stumlina, så bör spöet kunna dämpa abborrens knyckar och sprattel. Sitter kroken i abborrens läppar kommer de att gå sönder annars och skapa ett så stort hål att kroken lossnar. Ett spö med sk krispig toppaktion är därför inte den bästa lösningen.
Freddy Beaver
2003-11-03, 08:09
Ron Thompson har några billiga feederspön som ser rätt fina ut, kolla på dom.
triana har ett fint spö för runt 8-900 black star feeder..
qvarnis25
2003-11-03, 11:58
Jag har både RT Xps o shimano, fast inte då catana utan hyperloop, men de är inte helt olika. Skillnaden är inte såå jättestor mellan mina spön, hyperloopet e lite "sladdrigare", + att du kommer längre och att de är lättare att kasta med RT pga av dess öglor..
Flugspöviftaren
2003-11-04, 10:14
Är det någon som har testat okuma epix rullarna?
De ska väl vara bra till mete?
Flugspöviftaren
2003-11-07, 11:59
Köpte ett Shimano AX Feeder Medium.
Hoppas att det funkar.
Funderar på rulle. Shimano Stradic 4000FA, kan det vara något?
Jag har till flötmete en ganska bilig rulle (ingen känt märke i Sverige) i storlek 25 (100m av 0,25mm lina) men med ganska stor spole i diameter. Detta gör att jag har till hands mkt bromskraft och jag tar hem linan fort om det behövs. Rullen är liten och mkt smidig. Dessutom den är frambromsad. Den har 1:5 utväxling. Mer behövs inte, tycker jag.
Som alternativ, om jag skall flötmeta efter gädda, jag har en Okuma Longbow baitrunnerrulle i storlek 30 som funkar mkt bra.
Till bottenmete använder jag en Longbow 30 eller 40.
Som spö har jag ett RT Specimen Match och ett RT MPX feeder och är mkt nöjd med de. Funkar som en dröm. Och mkt lätta: runt 200gr.
Shimano Hyperloop ska vara väldigt bra för deras pris!
Originally posted by CDan
Dessutom den är frambromsad. Den har 1:5 utväxling. Mer behövs inte, tycker jag.
jag hoppas att du menar 5:1? eller är det nåt mysko kraftpaket?
Om du vänder på rullen och du roterar linföraren då är det så som jag sagt. Jag bara skojar! Du har rätt 5:1 skulle det vara.
Flugspöviftaren
2003-11-24, 21:51
Köpte en Shimano Stradic 4000 X GTM rulle, så nu ska det ut och metas. och metas. och metas. och metas.
Får väl bara hoppas att du och fiskarna befinner er på samma ställe då! ;)
Tight lines!
Originally posted by miinken
hypron feeder ska det va.. :) vet inte vad jag fick hyperloop ifrån :)
Shimano har gjort ett feeder-spö som heter Hyperloop :)