handdator

Visa fullständig version : Spö till sej/gäddmete

Calle786
2006-06-04, 19:42
Hej!
Ska till norge i sommar och tänkte försöka flötmeta lite sej.
Men eftersom norgetripparna inte blir så väldans täta så tänkte jag använda spöt även till gäddmete.

Har tittat lite på FOX Piker Deadbait. Har lite problem med vilken klass man ska välja bara. Är riktigt nybörjare på den typen av klassning på spön, man e ju ganska van me kastvikt klassning.

Nån som vet ungefär vad klassningarna motsvarar i kastvikt?

Tar gärna emot förslag på andra spön också.

Tack på förhand /Calle

këff
2006-06-04, 22:00
ska du fiska sej så skulle jag nog rekomendera dig att köra det grövsta av dom spöna. 3,25 funkar toppen för lite större gädda också.

CalleX
2006-06-04, 22:04
Jag köpte 2,5 till gäddmetet och jag ångarar mig som fan - alldeles för vekt! Kör på minst 3lb - hur sejfisket funkar har jag ingen aning om...

këff
2006-06-04, 22:06
sejen om man fiskar från land är det bra tryck i så ryggrad behövs med all säkerhet. spöt finns inte i 3lb endast i 2,75 och 3,25 eller? iaf på popuptackle.com

Ivman
2006-06-04, 22:29
sejen om man fiskar från land är det bra tryck i så ryggrad behövs med all säkerhet. spöt finns inte i 3lb endast i 2,75 och 3,25 eller? iaf på popuptackle.com

När jag var i Norge så tog jag en sej på bottenmete. Spöt var ett fox Warior eller vad det nu heter, karp spö på 2.75 pund. Sejen var på knappt 6 kg och det var ett helvete att få in den. Har tagit bra mycket större gäddor på det spöt, men det här ar något helt annat.

Även om detta nu var på ett karpspö så är mitt råd det samma du har fått tidigare, lägg slantarna på ett kvastskaft (=3.25).

Ivman