handdator

Visa fullständig version : Packa för flyg till Norge

Lutfisken
2009-05-06, 21:58
Ska upp till Röst om en vecka och vi skall flyga upp.
köpenhamn-trondheim, trondheim-bodö, bodö-leknes, leknes-röst....hyfsad resa men vad gör man....
Finns det ngn som har tips hur man ska packa så smidigt som möjligt, och vad man måste tänka på f.ö
Jag har en hemmagjord spötub av 100mm avloppsrör på 1,5m, problem att checka in???

Fis-Herman
2009-05-06, 22:25
Jag har använt hemmagjorda spötuber vid mina tidigare flygresor till Bodö och Tromsö och de går som specialbagage, vilket kan vara lite bökigt. Men det har funkat. Jag och polaren tejpade ihop våra spötuber så att de blev ett enda kolli. Jag brukar tejpa fast ett rep i tuberna som axelrem också, så blir det smidigare att bära.

I år ska jag fiska i vttnen kring Havöysund. Flyget går till Alta med tre flighter per tripp, och nu funderar jag på att bara ta med traveller-spön. som går som ordinarie bagage. Jag har ett 20-punds RT waypoint, ett Shimano Beastmaster STC 240 (ul-haspel för grunt pillefiske). Tänkte även försöka få tag på nya modellen Tica Cod Travel, ett tredelat haspelspö för tunga jiggar.

Lutfisken
2009-05-06, 22:34
Specialbagage, vad menar du med det??? Extra kostnad??

Fis-Herman
2009-05-06, 22:53

Nej en särskild disk där man lämnar in grejer som barnvagnar, hundar i bur, skidväskor och spötuber. De brukar inte komma på det vanliga bagagebandet vid ankomsten heller, utan på en vagn vid sidan om.

Hejan
2009-05-08, 20:58
Nej en särskild disk där man lämnar in grejer som barnvagnar, hundar i bur, skidväskor och spötuber. De brukar inte komma på det vanliga bagagebandet vid ankomsten heller, utan på en vagn vid sidan om.Precis, ingen extra kostnad men ibland annan disk - brukar funka bra men förra året på väg hem från Söröya fick vi vänta en bra stund innan specialbagaget kom på Gardermoen - dom gick väl på lunch kanske...

BBRF
2009-05-08, 21:27

Vilket flygbolag flyger du med? Norwegian? I år fungerar det enligt deras hemsida som så att du betalar en extra smärre avgift för spötuben (betydligt mindre avgift än t ex SAS). I gengäld slipper du räkna in tubens vikt i incheckningsvikten vilket är en klar fördel. Har för mig att spötubskostnaden bara var någon hundring, men kolla in www.norwegian.no

BBRF
2009-05-08, 21:30

http://www.norwegian.se/sw28719.asp#2-3

Lutfisken
2009-05-10, 20:53
Vi flyger med SAS. Tyvärr åker vi nog på en extra avgift. I vilket skede betalar man avgiften?

Dalis
2009-05-10, 21:22
Vi flyger med SAS. Tyvärr åker vi nog på en extra avgift. I vilket skede betalar man avgiften?

Jag har flugit en hel del med SAS och aldrig någonsin betalat en extraavgift för spötubenbrukar bara vara att checka in, få specialbaggagetaggen och lämna skiten på specialbagagebandet, har aldrig krånglat för mej iaf.

Patrik (Team Poseidon)
2009-05-11, 10:15
Lånar tråden:

Nu när vi åker till Söröya i år så har vi fått 15 kg på hemresan då vi ska flyga från Hasvik till tromsö eller Alta har inte kollat riktigt, men det är bara på den sträckan, fler som har det så?? det är inte speciellt mycket vikt. Sen på övriga flyg har vi 40 kg + 10 kg i handbagage man kan knappast rätta sig efter en flygning när man packar. Vet inte varför det har blivit så i år men helt kasst är det så man kommer åka på rejält med övervikt.

Fler som ska till Söröya och har det på det viset?

v_skogh
2009-05-11, 11:54
Lånar tråden:

Nu när vi åker till Söröya i år så har vi fått 15 kg på hemresan då vi ska flyga från Hasvik till tromsö eller Alta har inte kollat riktigt, men det är bara på den sträckan, fler som har det så?? det är inte speciellt mycket vikt. Sen på övriga flyg har vi 40 kg + 10 kg i handbagage man kan knappast rätta sig efter en flygning när man packar. Vet inte varför det har blivit så i år men helt kasst är det så man kommer åka på rejält med övervikt.

Fler som ska till Söröya och har det på det viset?

Vi flyger Gardemoen - Alta, Alta - Gardemoen och vi har 20-20 kg plus 10 kg handbagage.

Patrik (Team Poseidon)
2009-05-11, 20:09
Vi flyger Gardemoen - Alta, Alta - Gardemoen och vi har 20-20 kg plus 10 kg handbagage.

Ok men vi stannar 1 vecka längre annars hade ni fått samma, så flög vi förra året också.

v_skogh
2009-05-11, 21:15
Ok men vi stannar 1 vecka längre annars hade ni fått samma, så flög vi förra året också.

Ok, med Nordic Sea Angling eller?
Nöjd med besöket förra året eftersom att ni tar två veckor i år? :D
Vi åker iaf upp 3:e juni, ska bli så förbannat roligt.
Hur gick det för er i fjol?

Patrik (Team Poseidon)
2009-05-11, 21:22
Du kan läsa reportage på min hemsida under resor www.teamposeidon.se. Vi blåste in 1 vecka förra året så roligare kunde man ha men så är det med havsfiske det är chansartat.

v_skogh
2009-05-11, 21:27
Du kan läsa reportage på min hemsida under resor www.teamposeidon.se. Vi blåste in 1 vecka förra året så roligare kunde man ha men så är det med havsfiske det är chansartat.

Aj då, tråkigt...
Ang packa så ställer jag frågan vad man bör har med sig och vad man likaväl kan lämna hemma.
Lite vin och öl vill man ha på kvällarna så det får man packa med sig men vad mer är bra att tänka på utöver det självklara?

Patrik (Team Poseidon)
2009-05-12, 08:18
Öl och vin kan du köpa på flygplatsen så det behöver man inte packa ner onödigt att ta den platsen i packningen. Det blir en del med flytoverall osv. Vi brukar ta eget kaffe med oss för det dom har där smakar vatten bara. Men i övrigt det vanliga man brukar ha med sig på Norge resor.

v_skogh
2009-05-12, 09:47
Öl och vin kan du köpa på flygplatsen så det behöver man inte packa ner onödigt att ta den platsen i packningen. Det blir en del med flytoverall osv. Vi brukar ta eget kaffe med oss för det dom har där smakar vatten bara. Men i övrigt det vanliga man brukar ha med sig på Norge resor.

Men får du köpa öl, vin och sprit på flygplatsen när du flyger inrikes?
Flytoverallen lämnar jag hemma, hyr där uppe istället.