Visa fullständig version : bra plats för fiskebåt i stockholm
pepp-robert
2004-03-22, 00:56
Hej,
Jag är rätt ny i Stockholm och har ett hellvetiskt fiskepepp! Iaf hade jag tänkt köpa en liten båt för att lättare komma åt fiskevatten. Är det någon som har ett bra tips på ställe där man kan ha båten utan att det kostar skjortan och det är lite halvnära till något/några bra ställen att fiska på. Jag är intresserad av ALLT fiske, men kanske framförallt gädda/abborre.
Det vore grymt bussigt om något hade ett fint tips att dela med sig av.
Jag har ingen bil/körkort :-] så det vore bäst med ett ställe man kan ta sig till via lokatrafiken.
Tackar på förhand
/Robert
Det kan bli lite knepigt att hitta bra båtplatser! Det finns ont om dem...
Lyssna med nån av klubbarna som finns runt insöarna här i Stockholm, dom kanske har plats som inte kostar så mycket. Annars har du ett problem, antingen är båtklubbarna rätt så dyra, eller så är det kötid. Alternativt ligger de dåligt till ur ett lokaltrafikmässigt perspektiv. Personligen skulle jag nog kolla runt bland insjöklubbarna :-)
pepp-robert
2004-03-22, 10:34
Ajdå, det var kanske naivt att tro att något skulle vara enkelt :---]. Insjöklubbarna, vad betyder det mer exakt, är det typ Mälaren ni pratar om då?
Någon som har något tips om någon juste insjöklubb?
Finns det någon bra fiskeklubb i stockholm, typ som gör lite grejjer inte bara har en hemsida? Jag skulle behöva lite fiskekamrater och tips på ställen :-]
Tack för tipsen.
Pröva med Drevan, finns ett par klubbar där som är någorlunda aktiva. Annars Järfälla sportfiskeklubb, Bro Sportfiskeklubb som också har en aktiv förening. Finns säkert ett antal aktiva föreningar runt om som erbjuder bra möjligheter...lite får du nog luska på egen hand. Båtplatser är det värre med, man kan köra en rövare och åka runt och kika på intressanta ställen och sen försöka få kontakt per telefon med hamnchefen. Många klubbar saknar ju hemsida.
pepp-robert
2004-03-22, 14:14
Hehe, klart jag skall luska själv :-] det är ju det jag gör nu, frågar folk om det är någon som har tips. Jag skall helt klart kolla upp de du nämner här.
Jag kan ändå inte tänka mig att det inte går att fixa en båtplats bara man har tillräckligt med pepp. Hade faktiskt tänkt åka omkring lite (brorsan har bil :-]) och kolla.
Jaja, tack för tipsen.
Låna kärra och åk runt lite och lyssna med folk, så har jag gjort tidigare och rätt som det är dyker man på nåt intressant. Det är det som är problemet; de små båtklubbarna som man kan komma billigt undan, finns sällan på hemsidor etc så det är svårt att hitta pärlorna :-) De större brukar ju hålla sig med hemsida etc, men ofta är det kötider eller så får man räkna med att dega några tusen per år, dep.avgift etc etc. Förslagsvis så ta dig en funderare på vilka intressanta områden du tänkt fiska kring och leta runt där, kolla lokaltrafikmöjligheterna etc. SL kör ju ut på många små avkrokar vetja :-)
pepp-robert
2004-03-22, 16:50
Det är nog bästa tipset helt klart (tack som fan). Jag är inte rädd för att åka buss å kanske hojja en bit på slutet. Problemet är att jag är helt grön på fisket här omkring och känner inte direkt någon fiskeintresserad med insikt heller. Men jag har fösökt gräva efter tips i forumet och hittat en hel del. Kring det här Ingarö verkar det gå bra me buss osv, man kanske får ta och spana in det till helgen.
Jag är ju Norrlänning ut i fingerspetsartna och saknar ensamheten lite, så det här stadsfisket (vilket iofs är jävligt mäktigt) tilltalar inte mig _riktigt_ på det sätt jag är ute efter. Det får gärna vara lite av ett projekt att driva igång fisket bara man kommer från allt folk lite :-]
JAJAJAJAJA!!! nu jävlar skall jag driva igång detta!
Tackar för alla tips och pepp-hjälp!
Vart bor du? och var har du tängt att ha båten?
Pepp-Robert. Brukar vara lätt om man är ute i tid att få plats vid de kommunala båtplatserna. Har tidigare aldrig gått bet. Däremot dålig ordning, en del löst folk osv...kostade för några år sedan typ 1500-1600kr med nyckel per säsong. Depositionsavgiften för nyckel alltså inräknad, 250 kr. Finns bla vid bergsundsstrand , hornstull. Tror även att de i brunnsviken finns kvar. Idrotts, fritidsförvaltningen tror jag. Funkar något år, i väntan på bättre.
pepp-robert
2004-03-22, 19:59
Draco, för tillfället bor jag i en garderob på st.eriksplan men har planer på flytta .-) Det spelar mig ingen större roll var båten ligger, men iom att det är en budget båt (typ 4.5 m med 10hk nåt sånt) är det bra om det finns något juste ställe att fiska på i närheten så man inte måste åka en h buss och sen 1.5h båt för att ta sig dit. Men som sagt jag är ny i stan och har ingen som hellst koll på omgivningen så det är därför jag behöver hjälp. Jag håller dessutom på avlida av fiskepepp så snabb och bra hjälp vore bra :-]
Hemi, tack som tusan för tipsen, det skall jag absolut kolla upp, det låter som en lagom prisklass för mig. Hornstull och brunnsviken vet jag var det är, men är det något fiske att tala om där? Det känns lite som det är "mitt i stan" lr vad man skall säga. Jag skall iaf ringa idrotts och fritidsförvaltningen, gjutet tips!
Har lyckats övertala min polare nu att vi skall köra runt imorrn em och reka fiskeplatser från land ute mot det här Ingarö. Tips tas gärna emot :-)))
pepp-robert
2004-03-22, 20:06
Tja igen,
Tänkte bara säga att jag hittade det här fritidsförvaltningen på www [https://booking.stockholm.se/interboat/] men det känndes dock som att alla de där ställena var lite för mkt inne i stan. Jag torr jag hellre tar bussen en bit ut, där det kanske är lite mindre folk.
Fasst å andra sidan, det kanske är mkt folk överallt och man får va glad om man överhuvutaget får nånstans att sjösätta vraket?
själv e jag med i stäkets sport &fiskevårdsförening och har båten där tror jag betalar 500 per år för en ca 5 meters båt för plattsen kan kolla exakt om du vill.Du tar pendeln till kallhälls station sen kan man ta bussen i 5-10min stanar ca 50 meter från båtplatserna.Finns många bra fiske ställen omkring
Glömde:Finns lediga pltser där
Jag kan vara din fiskekompis pepp-robert!
om jag har förstått rätt så saknar pepp-robert bil och körkort, om han köper båt hur ska han då transportera den till båtklubbens brygga? (dum fråga?)
Har letat rätt på adressen till stäkets sport & fiskevårdsförening
www.staketssf.com kolla in där står priser och allt där.
pepp-robert
2004-03-22, 22:03
Draco, det där låter inte helt fel alls. Grymt bussit att du tipsar! Har den där föreningen någon hemsida lr något telefonnummer?
natito, men lätt :-] När drar vi? :-) Såg att du postade något om bottenmete efter abborre, vad behöver man för utrustning för det? Jag måste insförskaffa lite nya grejjer då jag mest har flugfiskat och fiskat torsk när jag bodde i Umeå. Har funderat lite på ett Jerk-sett, det verkar roligt. Jag har ett 9" kustspö som jag använt lite för att fiska torsk från land men jag vet inte riktigt om man kan använda det för bottenmete? Knappast va?
Men vill du lära mig så hänger jag på när som hellst (utom söndageftermiddagar då jag måste spana lägenheter, eftersom jag bor i en garderob :)
har du kollat sidan vad tror du om den??
Hahaha... bostadsbristen i Stockholm är ju bara för hemsk... för bottenmete efter abborre behövs inga high-tech grejer, det räcker med ett spö på 8-10 fot med ca 10-25 gr i kastvikt. Igår åkte jag till Sandemar (kommunalt förstås, har körkort men ingen bil) för att fiska havsöring men fick noll som vanligt så jag längtar jättemycket efter att fiska abborre o sik, det är nästan ingen is kvar så snart är det dags! Varför vill du köpa båt om du kan hyra för lite pengar typ 70 kronor dagen. Gör som jag, gå med i olika fiskeklubbar så att man får tillgång till deras båtar. Jag kan berätta mer om du vill, Pm:a mig! Visst kan du följa med mig... det är alltid kul med lite sällskap. Om du vill så kan vi handla lite fiskegrejer tillsammans nu innan säsongen börjar så kan jag visa dig vad du ska köpa å sånt.. Är du lika överpeppad som jag?
jag har en båtplats som inte jag inte för tillfället använder... den finns i edsviken norr om stan... tunnelbana med kommunistlinjen till mörby centrum och sen buss eller gå i typ en kvart.. nästan inga som fiskar och bra fiskevatten.. den e jävligt svårfiskad bara men jag kan visa dig om du vill.. jag ska kolla med farsan om platsen bara
pepp-robert
2004-03-23, 20:44
Har vart runt och spanat på olika ställen ute på det här Ingarö i eftermiddag, var ju grymt fint där! Ingen is heller på den södra sidan ut mot ingaröfjärden, satan vare sööööög i fisketarmen :-) dock känndes det lite smålurigt att fiska från land, men som sagt jag har ingen riktig koll på den här typen av fiske. Det var rätt mkt klippstränder där som det såg ut att branta utför endel på, kanske kan va bra för abborre lite längre fram?
Hur söker man gäddan om man skall langa iväg donen från land? :-) Känns ju småsvårt kring vassen och så, typ sånt gäddfiske som jag är van vid :] Gäller samma saker som för de mesta andra fiskar man är van vid? Typ djupbranter? Skall man leta efter någon speciell typ av botten?
Natito, sannolikheten att jag är lika peppad som dig är mkt mkt hög :-] Jag river av ett pm :)
Pepp-robert,Har du kollat hemsidan?
pepp-robert
2004-03-23, 21:12
draco, va tusan, sry jag tordde jag hade postat och tackat för tipsen och sagt att jag har spanat in sidan och bokmärkt den :-) eftersom jag tydligen måste ha schabblat bort den posten säger jag det nu :-) Tack för tipset, sidan är bokmärkt och kommer att användas när det börjar bli aktuelt.
Jag har ju ingen båt än, tänkte att jag måste/borde fixa med en plats först...