Visa fullständig version : Bottenmete info
olivercarlsson
2008-05-05, 16:58
Hej, Jag är en kille som gillar att bottenmeta efter flatfisk.
Jag är inte så speciellt bra på det och undrar om någon kan tipsa mig om någon beskrivning på ett bra bottenmete och vad man bör agna med. VAd det finns för alternativ.
Jag fiskar för det mesta från pirar men öven ute med vår båt, så gärna tips till både och.
Vilket spö bör man änvända?
MVH Oliver
Patrik TEAM HANSVIK
2008-05-05, 19:12
Hej oliver gå in på anders team lilla mys hemsida där han beskriver mycket bra allt du behöver veta www.teamlillamy.se
Patrik TEAM HANSVIK
2008-05-05, 19:13
Glömde det står under fisketips !!
olivercarlsson
2008-05-05, 21:07
Glömde det står under fisketips !!
Tack!
Jag skulle rekommendera ett 12-14' spö från pir. Båtfiske kan andra bättre men skulle gissa på lite kortare kraftiga spön. Braid om det inte är väldigt stenigt på bottnen. Men nylonlina funkar bra. 0,35mm brukade jag använda. Men när det är segt kan man använda ett vanligt quiverspö och känsligare upptackling. Se artikel om bottenmete på itackle.se/artiklar.
När det nappar på lite tycker jag att många av karppspöna på marknaden funkar ypperligt. Jag brukar tackla med ett wigglerdrag (30-60g beroende på ström och avstånd) som sänke. Jag knöt en krok med 15-20cm taft direkt i en änden. Huvudlinan i andra. Sedan hade jag en upphängare på huvudlinan. Se till att tafsen och upphängaren är knutna så att de inte når varandra. Annars blir det trassel. Som gammal tävlingsmetare kändes den tacklingen väldigt "klumpig" till en början. Man vill ju att nappen skall synas i toppen före det att fisken känner motstånd. Men den funkade oftast klockrent. Utom när det var väldigt trögt. Då funkade ett vanlig paternoster bättre.
Som bete fungerar räkstjärt riktigt bra men sandorm är oftast bäst.
Vill man piffa till tacklen kan man ha 3-7mm färgglada pärlor eller en bit självlysande silicon framför krokarna. Vet inte om det gör någon nytta mer än psykologiskt.
Lycka till!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.