handdator

Visa fullständig version : Fräsa kanterna på hemgjorda beten

Bergman
2005-02-20, 18:15
Någon som har nåt bra tips på hur man ska fästa betena när man ska fräsa kanterna på dom ? Lite väl vanskligt att hålla dom i händerna som jag hittils gjort.

Har funderat på om man ska göra någon slags platta där man helt enkelt skruvar fast betena medans man fräser kanterna. Nackdelen är att man bör ha någon form av inverterad mall för betena så fräsen ligger plant mot virket. En annan negativ sak är att man får två skruvhål rakt igenom betet och det blir onödigt fixande.

Har en "snickarbänk" alá skolvariant men jag har inte kommit på nåt bra sätt att fästa träet tyvärr.

Hur gör ni andra som använder er av en fräs för kanterna på betena ?

pikeAlert
2005-02-20, 18:26
Jag har oxå funderat på det, och kommit på att man faktiskt inte behöver använda fräsen för detta ändamål.
Jag har en slipklots med det grövsta sandpappret som jag använder för detta ändamål, och det blir faktiskt jättebra om man är skapligt noga när man fasar av kanterna. det går fort oxå.
Jag använder bara fräsen till blyhålen.

mangeboy79
2005-02-20, 18:51
ett fräsbord använder mig jag av. gör ett själv av mdf vet ja

Bergman
2005-02-20, 19:31
Nädu, slipkloss är inget alternativ för min del.

Mangeboy, hur tusan ser ett sånt bord ut ? Jag använder mig av en överhandsfräs och de fräsbord jag sett så sitter fräsen fastmonterad under på nåt sätt.

Mitt största problem är hur tusan man ska fästa betena på nåt smart sätt så man slipper borra. Men man kanske inte kommer ifrån det ...

Peter L
2005-02-20, 20:08
Men om du har ett fräsbord så håller du väl trät i handen och då slipper du problemet.
Men passa fingrarna =D

mangeboy79
2005-02-20, 20:23
exakt som peter säjer fräsen sitter skruvad under bordet, radie fräsen tittar upp genom hålet i bordet sen är det bara att dra träbiten mot fräsen.

Bergman
2005-02-20, 20:36
Då är jag med men vetetusan om jag får plats med nåt sånt hemma. Får nog luska fram en annan lösning tror jag.

Ett sådant fräsbord blir ju nästan detsamma som jag håller på nu dvs ha fräsen mellan knäna och hålla träbiten i handen. Känns lite scary och snart ryker väl nån fingertopp. Dax att fixa en säkrare metod.

mangeboy79
2005-02-20, 20:43
Då är jag med men vetetusan om jag får plats med nåt sånt hemma. Får nog luska fram en annan lösning tror jag.

Ett sådant fräsbord blir ju nästan detsamma som jag håller på nu dvs ha fräsen mellan knäna och hålla träbiten i handen. Känns lite scary och snart ryker väl nån fingertopp. Dax att fixa en säkrare metod.

det behöver ju inte vara större än 40cm * 40cm med några korta ben.

GardenGnome
2005-02-20, 20:52
Gör du ett fräsbord och dessutom är lika försiktig som nu så är det mycket säkrare. Dessutom är familjelyckan säkrad om du inte har fräsen mellan knäna... :wow:

etuna_alex
2005-02-20, 20:54
bergman:vad är det för typ av fräs du använder dig av??

Bergman
2005-02-20, 21:32
Fräsbord eller helt enkelt dra fast betena i en platta medan man fräser dom. Känns som det senare alternativet är det säkraste hittils även om man nu får lite mer att pyssla med.

Etuna_alex, det är en helt vanlig överhandsfräs som jag använder.

Peter L
2005-02-20, 23:07
Men ett fräsbord är inte jätte svåt att tillverka bara att ta en plåt och göra hål i.
Sen vet jag inte om alla fräsar ser ut som min, jag har en plastskiva under fräsen som den glider på som sitter fast med skruvar, här borde det vara enkelt att montera en större platta/plåt med 40cm höga ben på eller liknande.

Tumlaren
2005-02-22, 08:48
I det senaste reklamfoldern från Haralad Nyborg finns det ett fräsbord för 599 kr, det är bara att sätta fast fräsen på undersidan, men du kan kolla med Biltema eller någon annan företag som säljer verktyg de har säkerligen någon typ av fräsbord.
Tumlaren

henke p
2005-02-22, 18:47
allrdig testat att fräsa kanterna på en vobbler, men jag har kört med fräsar förr och med dom jag har testat så finns det hål på fräsen och en spärr man kan låsa fräs skyddet med. och med det menar jag att man tar en spån eller mdf skiva som är kanske 500 gånger 500 mm som man sedan borrar ett hål i mitten som är lika stor som fräsen, sedan låser man frässkyddet och passar in det i hålet i skivan och sen skruvar du fast maskinen där. men se upp så att inte skruvarna sticker upp på åvan sidan på skivan. skruva sedan fast skivan med maskinen på i din skolbänk och sjustera in höjden på fräsen, sen är det bara att hålla träbiten mot skivan och trycka träet mot kullagret och följa konturerna.
med jag vet ju inte hur din fräs ser ut och det här är bara ett förslag av massor. ;)

Bergman
2005-02-22, 21:35
Men jag vill fortfarande undvika att hålla betena i handen medan jag fräser dom. Det känns lite väl vanskligt att göra på det sättet och rätt var det är hugger fräsen till och man tappar någon fingertopp ...

Jag vill alltså montera fast betet på nåt sätt så man eliminerar risken att sabba fingrarna.

henke p
2005-02-22, 21:41
det är svårt det dära med finger skador,går själv på snickeri skola så det har man varit med om som tur var det inte jag.
du får helt enkelt göra större beten eller slipa dom fina. :banana:

Bergman
2005-02-22, 21:45
Haha, nä slipa är inget alternativ när jag har en överhandsfräs hemma. Blir nog att skruva fast betena medans man fräser och sedan spackla igen hålen. Går ju snabbt och det blir mycket säkrare ...

Om ingen har någon annan bra idé såklart.

Jenk
2005-02-22, 21:48
Tjena gubbs, det ar manga som fragat om Envirotex. Det kommer finnas pa AB i morgon. Priset blir ,tyvarr beroende pa den dyra transport kostnaden inom Sverige, 159:- da ar frakten inkluderad. Det ar for 8oz.

henke p
2005-02-22, 21:53
ja det är ju lättare att spackla voblern en fingrarna :D

Andersson1
2005-02-23, 08:43
Om du bara behöver något att hålla i betet med så varför inte testa en skruvtving.

Mvh/Henrik

Bergman
2005-02-23, 09:47
Jenk, 159:- är ju ett bra pris ändå om man jämför med konkurrenterna. :)

Andersson1, tyvärr går det inget bra att skruva fast betet med en tving för att sedan fräsa kanterna. Betena är för små och plattan på fräsen är för stor för att det ska fungera. Hade betet varit typ en halvmeter så hade det varit den enklaste lösningen men nu är det ju inte så direkt. Inte heller funkar det att sätta fast betena i slöjdbänken för då når fräsen inte ner ordentligt.

Att skruva fast betet med försänkta skruvar är det enda sättet jag kommit på hittils.

Fiskbil
2006-11-12, 13:53
Jag var tvungen att ta upp denna gammla tråd. Var iväg till mitt jobb för att köra fram lite beten till nästa vår.
Allting började bra,det sågades ut beten i långa banor (ca 20st).
Sen var det dags att börja fräsa kanterna med min nyinköpta handöverfräs.
jag han fräsa 12st innan fräsen högg tag i vobblern , det hela slutade med ett blodbad.
Först efteråt när man stog med fingret innlindat i papper(halva toppen på fingret fattas) fan vad dum man kan vara.
Är det någon som har något tips på ett bra skydd till handöverfräsen så att man inte gör om detta någon mer gång. bergmans tanke om en hållare som man skruvar dit verkar som en bra tanke.
Hur har ni löst detta?

Henrik Nordberg
2006-11-12, 15:01
Jag vill hävda att fräsning är rätt överflödigt. Rasp, fil och sen ett sandpapper. Enkelt, relativt snabbt och man slipper riskera att bli av med en eller flera fingrar.

muskynicke
2006-11-12, 18:45
en elu fräs under ett fräsbord gjort av mdf precis som mb79 säger fungerar mycket fint .dra betet hårt och disstinkt mot stålet så går det fint.

mvh nicke

team char
2006-11-12, 20:24
Bandputsen måste funka aldeles utmärkt

Fiskbil
2006-11-12, 21:12
Bandputsen måste funka aldeles utmärkt

Jo det får nog bli bandputsen nästa gång om jag inte löser fräsproblemet.

Henrik Nordberg
2006-11-12, 21:43
Bandputs är också ett alternativ men jag tycker det lätt blir lite kantigt då. Jag hävdar att lite sköna handredskap är att föredra.

Wobblersnidarn
2006-11-12, 21:48
Bandputs är också ett alternativ men jag tycker det lätt blir lite kantigt då. Jag hävdar att lite sköna handredskap är att föredra.
Varför inte Bandputs + handredskap??????????

JohanPiers
2006-11-14, 13:18
Bandputs funkar klockrent. Sedan där man inte kommer åt så tar man en rasp och sedan sandpapper.

CK
2006-11-14, 14:38
Bergman,
Nämnde du inte att du hade ett snickarbord? Här är ett förslag på ett enkelt & improviserat fräsbord.

Du kan ju klämma fast själva fräsen i bordets stora tving (om ditt bord har en sådan). Sedan kan du helt enkelt lägga en träskiva ovanpå fräsen med ett litet hål för fräsen förstås. Skivan kan du fästa med 2 tvingar.

Roddan
2006-11-17, 21:52
En liten fråga om fräsning.
Jag har funderat på om man kan sätta i en fräs i en pelarborrmaskin, ställa in höjden på plattan och sen bara lägga det på plattan och snurra runt det mot lagret på fräsen.
Kan det funka eller har borrmaskinen för lågt varvtal?
En fräs har ju riktigt högt varvtal.

Andree
2006-11-17, 22:34
kan funka men jag skulle bygga ett fräsbord. man kan ju dreva om pelarborren , tror att högsta varvtal är tillräkligt för att fräsa med , men som sagt ... fräsbord

Fiskbil
2006-11-19, 20:32
kan funka men jag skulle bygga ett fräsbord. man kan ju dreva om pelarborren , tror att högsta varvtal är tillräkligt för att fräsa med , men som sagt ... fräsbord

Det känns inte som att ett fräsbord löser problemet , chansen att man kör in fingrarna i fräsen är ändå överhängande.
Jag har skissat lite på en typ av hållare, man får borra 2st hål i vobblern (som man sen kan plugga igen med rund furustång) man trycker på den på vobblern för att sen kunna fräsa kanterna utan att riskera fler söndertrasade fingertoppar.
jag la bilden på hållaren i mitt fotoalbum så titta gärna där och ge en kommentar

Roddan
2006-11-19, 20:47
Grejen är den att jag inte har någon fräs så det hjälper inte mig så mycket med ett fräsbord. :)

Andree
2006-11-19, 22:34
vi använder fräsbord till allt vi gör på jobbet "möbelsnickare" det har vi gjort i alla tider .. ingen har någonsin fräst sig i fingrarna men din ide funkar helt klart ..

har man ingen fräs så är det bara till att ta fram raspen och sandpappret . finns inga genvägar ..

Nikita
2006-11-20, 00:21
En enkel lösning är som någon föreslog tidigare ... man skruvar helt sonika fast betet i något med två skruvar. Sen är det bara att fräsa på. Säkert är det också ... nackdelen är att man måste spackla för hålen sen men det är ju inget jättejobb direkt. ;)

/ Bergman

Jaraal
2006-11-20, 00:30
Ett enkelt och säker sätt att fräsa kanterna på en jerk/wobbler kropp är att använda en fräsjigg. Man spänner helt enkelt fast betet i jiggen och fräser av kanterna utan att fingrarna är i närheten av fräsen. Fräsjiggen består av en bottenplatta med två styrskenor, en topplatta med ett hål samt en gängadstång(M8) med handtag som fastspänningsanordning. Bottenplattan har en mutter infälld och fastlimmad underifrån. Måtten är 21 cm*18 cm. Materialet är plywood. Jag använder alltid en annan jerkkropp som mothåll bak på fräsjiggen. se bild. Denna fräsjigg har jag fräst många jerkar med och den fungerar förträffligt. Givetvis måste man vara försiktigt med fräsen, den är ju agressiv och drar gärna till sig materialet. Fräsen jag använder är en avrundningsfräs med styrlager. Använd skyddsglasögon samt hörselkåpor så att du inte blir skadad. Man fräser en sida åt gången. Ta lös betet och vänd den. Fräs igen, upprepa tills du är klar. Fyra gånger måste man vända men det är värt det, det tar inte lång tid. Jag börjar alltid från vänstra sidan och går åt vänster. Försök att inte gå runt betet, det finns tendens att den hugger. Börja och sluta alltid vid huvudet eller sjärten. Jag hoppas att bilderna kan tala för sig själv. Betet som sitter i jiggen är en Healer. Kör alltid försiktigt med en fräs!

MVH Jari Aalto

Fiskbil
2006-11-20, 13:01
Tack Jaraal precis vad jag sökte, synd bara att jag inte hade en sådan innan. :buga:

Fiskeingejören
2006-11-20, 15:57
En liten fråga om fräsning.
Jag har funderat på om man kan sätta i en fräs i en pelarborrmaskin, ställa in höjden på plattan och sen bara lägga det på plattan och snurra runt det mot lagret på fräsen.
Kan det funka eller har borrmaskinen för lågt varvtal?
En fräs har ju riktigt högt varvtal.

Använder mig av radiefräs i pelarborrmaskin, och det fungerar skapligt. Det ända problemet uppstår när man fräser mot fibrerna, då dessa reser sig. Fräsen har då även en tedens att hugga tag i trästycket och skicka det åt helv... Man får fräsa låååångsamt.
Varvtalet är 5500 rpm

Slipper ni detta fenomen med handöverfräs?

Jaraal
2006-11-20, 17:25
5500 varv per minut är sakta. En överhandsfräs kan gå upp mot 30000 varv per minut. Fibrerna kan resa på sig för dig när du kör så sakta. Det gör det visserligen ibland med överfräsen också. Detta kan man komma ifrån om man väljer trä som är hårt eller har täta årsringar. Jag använder utvalt kärnfuru med täta årsringar till mina beten och det fungerar bra. Det är sällan det blir någon märkbar fiberresning. Fiberresning blir det bara där fräsen arbetar mot fibrerna. Det är bara att slipa bort. Var dock alltid försiktig när du skall fräsa. Det kan hända mycket på kort tid.

MVH Jari Aalto

Wobblersnidarn
2007-03-17, 00:54
Ett enkelt och säker sätt att fräsa kanterna på en jerk/wobbler kropp är att använda en fräsjigg. Man spänner helt enkelt fast betet i jiggen och fräser av kanterna utan att fingrarna är i närheten av fräsen. Fräsjiggen består av en bottenplatta med två styrskenor, en topplatta med ett hål samt en gängadstång(M8) med handtag som fastspänningsanordning. Bottenplattan har en mutter infälld och fastlimmad underifrån. Måtten är 21 cm*18 cm. Materialet är plywood. Jag använder alltid en annan jerkkropp som mothåll bak på fräsjiggen. se bild. Denna fräsjigg har jag fräst många jerkar med och den fungerar förträffligt. Givetvis måste man vara försiktigt med fräsen, den är ju agressiv och drar gärna till sig materialet. Fräsen jag använder är en avrundningsfräs med styrlager. Använd skyddsglasögon samt hörselkåpor så att du inte blir skadad. Man fräser en sida åt gången. Ta lös betet och vänd den. Fräs igen, upprepa tills du är klar. Fyra gånger måste man vända men det är värt det, det tar inte lång tid. Jag börjar alltid från vänstra sidan och går åt vänster. Försök att inte gå runt betet, det finns tendens att den hugger. Börja och sluta alltid vid huvudet eller sjärten. Jag hoppas att bilderna kan tala för sig själv. Betet som sitter i jiggen är en Healer. Kör alltid försiktigt med en fräs!

MVH Jari Aalto

Viken storlek/radie på frässtålen används mest vid fräsning av kanterna.

Wobblersnidarn

Jaraal
2007-03-17, 09:17
Tjena wobblersnidarn.
Fräsens storlek beror på tjockleken på materialet. På fräsen sitter kullager. Detta kullager följer kroppen ungefär i mitten. Har du en för stor fräs i förhållande till kroppstjockleken så får du en för liten rundning på sidan pga av att kullagret inte får gå över "mitten" på tjockleken. Gör man detta blir fräsningen "sned". Jag använder en fräs med (tror jag) 9 mm fräsradie. Denna fungerar till kroppstjocklekar på 20-22 mm. När man fräser är det viktigt att undre delen på fräsen "nästan" tar i träet. Lämnar man för mycket "luft" mellan kropp och fräs upplevs betet kantigt. Så det är egentligen detta som avgör vilken fräs som skall användas: Fräsens undre del tar nästan i träet och kullagret är ungefär i mitten på tjockleken. Det gäller att testa sig fram. Man kan prova olika radiestorlekar på fräsarna för att komma underfund med vad som blir bäst för en själv. Ett bra resultat enligt mig är när betet känns runt och bara behöver lite slipning och sedan vara klart. Men det är enligt mig.

Kom ihåg att vara försiktig när du fräser. Jag har sagt det förut: Fräsen är agressiv och drar material till sig.

MVH Jaraal

Wobblersnidarn
2007-03-17, 10:30
Jag har köpt en överhandsfräs nu så det är därför jag frågar.
Tack för dina tips om fräsbord mm,jag ska göra ett fräskonsept nu i vår

Wobblersnidarn

Jaraal
2007-03-17, 10:45
Wobbersnidarn: Varsågod! Jag hoppas att du får dina betena som du vill. Komihåg att använda hörselkåpor och skyddsglasögon. Jag höll på att missta synen på mitt vänstra öga pga ren dumhet och tanklöshet i en annan maskin. Detta är ett varnade exempel. Det gäller att skydda sig i alla lägen.

MVH Jaraal

Wobblersnidarn
2007-03-17, 11:12
Wobbersnidarn: Varsågod! Jag hoppas att du får dina betena som vill. Komihåg att använda hörselkåpor och skyddsglasögon. Jag höll på att missta synen på mitt vänstra öga pga ren dumhet och tanklöshet i en annan maskin. Detta är ett varnade exempel. Det gäller att skydda sig i alla lägen.

MVH Jaraal

Tack för varningen
Numera slarvar jag inte så mycket med hörselskydd/kåpor mm .

MVH Wobblersnidarn