handdator

Visa fullständig version : flätlina som tafs???

CalleX
2006-02-26, 22:19
Jag har precis köpt en 0.08 flätlina som jag tänkte ha som tafs vid feeder- och flötmete (eventuellt också vid jiggfiske). Det verkar dock som det inte är någon som använder flätlina som tafsmaterial...är det någon som vet varför och har argument varför jag inte ska testa? Tack på förhand!

Bigfisher
2006-02-26, 22:29
Flätlina nöts väldigt väldigt lätt av i den dimensionen

CalleX
2006-02-26, 23:18
Flätlina nöts väldigt väldigt lätt av i den dimensionen

jo men det är mindre problem när det gäller mört/id/sutarfiske inbillar jag mig. 0.12-0.16 nylon nöts av ganska lätt den också...eller är det stor skillnad?
Är det det största problemet med flätlina?

Mårten
2006-02-26, 23:34
jo men det är mindre problem när det gäller mört/id/sutarfiske inbillar jag mig. 0.12-0.16 nylon nöts av ganska lätt den också...eller är det stor skillnad?
Är det det största problemet med flätlina?

Själv har jag än så länge endast använt Fireline och kan därför bara svara för varför jag inte använder den som tafs. Dels är den något styvare (inte så böjlig) som en nylonlina plus att den syns ganska tydligt i vattnet plus att den är mycket jobbigare att knyta knutar med. Däremot använder jag den på rullen eftersom napputslagen blir tydligare och mothuggen bättre. Mothugg och mothugg förresten, det räcker ju faktiskt att man lyfter spöet lite försiktigt.

Du måste ställa dig frågan VARFÖR vill du använda flätlina som tafs? Om nylonen inte uppfyller dina krav så kanske flätlina är det DU behöver, men om du inte är missnöjd med nylon (dvs tappar massor med fisk, linan går av ofta, etc) förstår jag inte riktigt varför du vill byta. Är det bara för att se om du kan fånga ännu mer fisk är det ju bara att testa och sedan köra med det som funkade bäst. Berätta gärna här på forumet om dina experiment i så fall.

carpfenmazter
2006-02-26, 23:38
Jag har precis köpt en 0.08 flätlina som jag tänkte ha som tafs vid feeder- och flötmete (eventuellt också vid jiggfiske). Det verkar dock som det inte är någon som använder flätlina som tafsmaterial...är det någon som vet varför och har argument varför jag inte ska testa? Tack på förhand!

Varför vill du använda tunn flätlina som tafs? Det trasslar lättare, syns mera, och som tafsmaterial har den inte många fördelar jämte nylon. Däreemot kan det vara kanon att ha som huvudlina vid feederfiske.

Ari
2006-02-26, 23:40
Har aldrig använt flätlina som tafs då jag tycker att det borde skära in otäckt i fiskens munvinklar. Åtminstone tror jag det om man har så tunn flätlina och det är lite krut i fisken.

SharperCarper
2006-02-27, 00:06
håller med Ari där, körde själv med flätat tafsmaterial typ sufix silky soft vid feederfiske tidigare. Har nu gått över mer till nylonlina för att få lite töjning närmast fisken samt synligheten som är lägre med nylonlina särskilt fluorocarbon. Kör dock ännu flätlina som huvudlina i en dimension kring 0.14-0.16 då det ger grymt bra indikation vid napp i strömt vatten där jag ofta fiskar.

Pröva vad som fungerar bäst för dig helt enkelt. Men försök tänka ut vad du vill uppnå med just den tekniken.

CalleX
2006-02-27, 01:21
Tack för många tips! Jag har inte tänkt så mycket egentligen - har inte så mycket erfarenhet så jag tänkte mest att den var ruskigt tunn (osynlig och smidig tänkte jag - styrkan får man ju jämföra med 0.18-0.20 nylon...) men om det inte är så så kanske det inte är någon bra idé. Sén har ju ari en viktig poäng! Även om man skulle klara munnen så skulle minsta lilla rull kunna resultera i sushi...
Men nu sitter jag med en 0.08 flätlina - kan man ha det som huvudlina eller är de för tunn? Om jag kan ha den som huvudlina - hur tunn tror ni att nylonen under MÅSTE vara för att det inte ska skära ner för djupt (om ni tror att det är ett problem överhuvudtaget dvs...)?
Om inte annat så tänker jag fortfarande använda den till mitt långspömete men jag vet inte om det är motiverat för hela spolen jag har köpt :D

Edit: Hur viktigt är det med tunn huvudlina? Om man bortser från kastlängden - tänkte ha 0.08 som huvudlina till lättkastmete och lätta jiggar nu efter era tips :) - finns det några fördelar om man samtidigt kör en tunn tafs (tänker främst vid feedermete)? Och slutligen - vad har ni för tjocklek på era tafsar - är 0.16 nylon monstruöst :D ?

åter igen: tack för alla svar!!!

kyff
2006-02-27, 01:45
skippa flätlinan, tänk dig själv om du skulle få exempelvis en tandtråd dragen rakt upp i tandköttet, du känner hur det skär tills det tar stop mot benet under näsan=) nej nylon är det som gäller.

~FB~Pike
2006-02-27, 08:27
skippa flätlinan, tänk dig själv om du skulle få exempelvis en tandtråd dragen rakt upp i tandköttet, du känner hur det skär tills det tar stop mot benet under näsan=) nej nylon är det som gäller.
Precis, och kroken som redan sitter i munnhålan känns inte alls. Eller?

Mårten
2006-02-27, 11:31

Detta tror jag inte ni behöver bekymra er om. Jag gissar att ni väger minst 30 kg (själv väger jag närmre 100) och då kan man nog tänka sig att en tunn stark lina kan skära in lite i munnen/tandköttet. Däremot tror jag nog att fiskar på högst ett par kg blir "flyttade" innan linan hinner skära in, särskilt som fisken oftast befinner sig i vatten och inte har något direkt att ta spjärn emot.

Själv har jag dessutom svårt att förstå hur man kan fiska OM man tror att fisken lider av krokar och linor. Jag är övertygad om att fisken inte har några sådana smärtreceptorer och jag tror inte att jag hade fiskat om jag var övertygad om att det gjorde ont på fisken. Dessutom blir jag lite bekymrad varje gång fiskare skriver om att fisken plågas. Det finns ju tyvärr folk som i sin vilja att jämställa djuren med människan vill förbjuda t ex fiske. Då kan de mycket väl använda sådana här "uttalanden" i sina argument och på så sätt få med sig någon mindre vetande politiker osv. Härmed INTE sagt att man inte ska visa respekt för fisken och behandla den så varsamt som möjligt.

Hoppas nu ingen tar illa upp eller känner sig påhoppad, detta är min åsikt.

Push-Up
2006-02-27, 11:35
Carpfenznutten, flätlina hela vägen ner till kroken går hur bra som helst för sutare. När kroken ligger på botten spelar det inte så stor roll enligt mig. Men ska betet presenteras ovan botten föredrar jag FC.
Ska du fiska predatorer ger du "fan" i flätlina som tafs:)

Carpfen, har du bokat?

këff
2006-02-27, 12:21
det handlar ju inte om att man tror att den lider, problemet kan ju bli att fisken får svårigheter senare, (efter c&r). och personligen så vill jag se så lite skador som möjligt på fisken jag returerar. har testat att köra med flätlina som tafsmaterial och då har resultatet visat sig att linan "klyver" munen ibland.

Mårten
2006-02-27, 13:34
det handlar ju inte om att man tror att den lider, problemet kan ju bli att fisken får svårigheter senare, (efter c&r). och personligen så vill jag se så lite skador som möjligt på fisken jag returerar. har testat att köra med flätlina som tafsmaterial och då har resultatet visat sig att linan "klyver" munen ibland.

Ajdå!
Det trodde inte jag var möjligt (att linan skär in så mycket) men man lär sig något nytt varje dag. Håller med dig om att ska man sätta tillbaks fisken vill man ju inte att fisken ska få svårigheter senare för att man själv varit oförsiktig.

CalleX
2006-02-28, 19:12
Eftersom tråden blev lite offtopic så lyfter jag ett par frågor igen:

Hur viktigt är det med tunn huvudlina? Om man bortser från kastlängden - tänkte ha 0.08 som huvudlina till lätt kastmete och lätta jiggar nu efter era tips (är 0.08 för tunn som huvudlina - trassel etc?) - finns det några fördelar om man samtidigt kör en tunn tafs (tänker främst vid feedermete)? Och slutligen - vad har ni för tjocklek på era tafsar - är 0.16 nylon monstruöst?

Hoppas nån pallar svara igen!
Tack för svaren so far!

kyff
2006-02-28, 19:16
0,16 är inte tjockt! jag har använt mig av 0,25 till iden hela sommaren.

CalleX
2006-02-28, 19:21
0,16 är inte tjockt! jag har använt mig av 0,25 till iden hela sommaren.

Nåja - 0,16 är ju inte särskilt tunnt heller - så mycket vet jag iaf... Men är det helt oanvändbart? Vad säger ni andra?

Kan ju tillägga att jag undrar om det rör sig om att man ska göra en "riktig" satsning efter specimen fiskar (mört, sarv, id, sutare och ruda främst). Jag KOMMER använda denna lina en hel del men jag vill gärna höra om ni tycker det är i grövsta laget...

Flodebanan
2006-02-28, 19:29
Eftersom tråden blev lite offtopic så lyfter jag ett par frågor igen:

Hur viktigt är det med tunn huvudlina? Om man bortser från kastlängden - tänkte ha 0.08 som huvudlina till lätt kastmete och lätta jiggar nu efter era tips (är 0.08 för tunn som huvudlina - trassel etc?) - finns det några fördelar om man samtidigt kör en tunn tafs (tänker främst vid feedermete)? Och slutligen - vad har ni för tjocklek på era tafsar - är 0.16 nylon monstruöst?

Hoppas nån pallar svara igen!
Tack för svaren so far!

Har användt PP 0.10 på "andrarullen" till lite mete under sommar/vår och jag ser ingen anledning till att välja en tjockare lina. Snarare skulle jag vilja ha en tunnare till abborrejiggning. En flätlina som är runt 0.10, i verkligheten, inte bara på förpackningen.

CalleX
2006-02-28, 19:37
Har användt PP 0.10 på "andrarullen" till lite mete under sommar/vår och jag ser ingen anledning till att välja en tjockare lina. Snarare skulle jag vilja ha en tunnare till abborrejiggning. En flätlina som är runt 0.10, i verkligheten, inte bara på förpackningen.

tack flode! problemet bara att jag inte har nån rulle i rätt storlek... men jag får testa! Men om jag har en rulle med tjocklina - säg 0.35 - hindrar det när man fiskar med feeder och tunn tafs? Det jag kan komma på är kastlängd (spelar ingen större roll där jag fiskar) och att strömmen kan ta linan mer så att känsliga napp kanske inte syns lika lätt??? Eller?

CalleX
2006-02-28, 19:54
Diametern på tafsmaterialet beror helt på hur fiskeplatsen ser ut. Är det så gott som tomt på grenar, stenar etc. så kan du nog gå ner till 0,10-0,12, men om det är mkt av tidigare nämnda föremål så föreslår jag en lina på 0,15-0,20. Beroende på vilken art du är ute efter så får du väl anpassa linan efter artens storlek och styrka.

Om du skulle fiska natt på ett ställe som saknar grenar, stenar etc. så bör du ändå gå upp i lindiameter grövre än 0,12, detta pga att när du tvingas knyta nya tackel så uppstår det lättare skador på linan i mörkret. Som sagt, det beror helt på yttre omständigheter, men mellan 0,10-0,20 bör tafsens diameter ligga för lättare mete.

Tack tack Får köpa in lite mer tafsmaterial antar jag. Jag fiskar dock mest där det är ganska mycket skräp på botten...får se hur det går! Så jäkla sugen nu så detta är mitt sätt att "torrmeta" :D

carpfenmazter
2006-02-28, 19:54
Carpfenznutten, flätlina hela vägen ner till kroken går hur bra som helst för sutare. När kroken ligger på botten spelar det inte så stor roll enligt mig. Men ska betet presenteras ovan botten föredrar jag FC.
Ska du fiska predatorer ger du "fan" i flätlina som tafs:)

Carpfen, har du bokat?

heh, nja när fisken är på napphumör så duger nog angellina också :) Men som sagt, det handlar om för- och nackdelar. Flätlina går ju bara av om man försöker stoppa en ilsken sutare... Visst tappade/"linbrottade"(?) du några fiskar förra året va Dybe? Därför föredrar jag nylon. Din 0,08 flätlina är garanterat inte heller 0,08mm tjock, tyvärr. Och fiskar du med tungan rätt i munnen finns det ingen aneldning att ha tjockare lina som huvudlina. En skär bättre genom vattnet och är självafallet lättare än tjockare lina= bättre konakt

CalleX
2006-02-28, 19:56
heh, nja när fisken är på napphumör så duger nog angellina också :) Men som sagt, det handlar om för- och nackdelar. Flätlina går ju bara av om man försöker stoppa en ilsken sutare... Visst tappade/"linbrottade"(?) du några fiskar förra året va Dybe? Därför föredrar jag nylon. Din 0,08 flätlina är garanterat inte heller 0,08mm tjock, tyvärr. Och fiskar du med tungan rätt i munnen finns det ingen aneldning att ha tjockare lina som huvudlina. En skär bättre genom vattnet och är självafallet lättare än tjockare lina= bättre konakt

Jag testar! Tror inte jag har tungan rätt i mun men jag får lära mig...

elanen
2006-02-28, 21:17
Jäkla lallande med dessa mormyska tunna linor. Likadant är det med pimpel. Fjutttunt helt i onödan. Fattar inte med dessa överdrivet tunna linor kommer i från.
Är nåt macho att lyckas landa nåt stort med typ 0,8 mm och dylikt. Att man tappar fisk är ju mer uppenbart. Har erfarehet av att blivit lurad på samma sätt som många här.
Värsta exemplet var en lirare som var med i våran klubb. Vi hade pimpeltävling på Mälaren. Det fanns fisk på runt 10 meter. Han skröt att han var så duktig på pimpel. Han skrek på mig att jag skulle komma. Han var helt desperat.
Han satt med sitt lilla pimpelspö och lilla pirk. Och linan var nånstans runt 0,12-0,14.
Han behövde mer lina för den räckte inte ner. Jag talade om för honom att jag körde med 0,25 och det inte var lätt att skarva. Men att det antagligen inte gjort nån nytta. Han hade inte känt ett piss av nån fisk ändå. Det hade ju blivit en gummisnodd att fiska med i alla fall. Sedan var spolen på spöet fastlimmat. Härligt att veva upp linan från 10 meter. Som små korkskruvar varje gång linan ska tas av igen. Och den killen jobbade på Fiskarnas Redskapshandel på den tiden.
Såg alldeles för mycket av detta fjuttande med tunna linor även inom det moderna metet. Lite var det även i specimen. Snåla inte på dimensionerna. Utan använd dom rätt.

Lazinko
2006-02-28, 21:30
Jäkla lallande med dessa mormyska tunna linor. Likadant är det med pimpel. Fjutttunt helt i onödan. Fattar inte med dessa överdrivet tunna linor kommer i från.
Är nåt macho att lyckas landa nåt stort med typ 0,8 mm och dylikt. Att man tappar fisk är ju mer uppenbart. Har erfarehet av att blivit lurad på samma sätt som många här.
Värsta exemplet var en lirare som var med i våran klubb. Vi hade pimpeltävling på Mälaren. Det fanns fisk på runt 10 meter. Han skröt att han var så duktig på pimpel. Han skrek på mig att jag skulle komma. Han var helt desperat.
Han satt med sitt lilla pimpelspö och lilla pirk. Och linan var nånstans runt 0,12-0,14.
Han behövde mer lina för den räckte inte ner. Jag talade om för honom att jag körde med 0,25 och det inte var lätt att skarva. Men att det antagligen inte gjort nån nytta. Han hade inte känt ett piss av nån fisk ändå. Det hade ju blivit en gummisnodd att fiska med i alla fall. Sedan var spolen på spöet fastlimmat. Härligt att veva upp linan från 10 meter. Som små korkskruvar varje gång linan ska tas av igen. Och den killen jobbade på Fiskarnas Redskapshandel på den tiden.
Såg alldeles för mycket av detta fjuttande med tunna linor även inom det moderna metet. Lite var det även i specimen. Snåla inte på dimensionerna. Utan använd dom rätt.

Bara jag som är utpräglad tunnlinefiskare eller tycker fler att 0.8 mm är rätt tjockt?

carpfenmazter
2006-02-28, 21:45

DOCK så är det vid många tillfällen som tunnare lina ger mera napp. Tex försiktiga rudor. För att inte tala om på WC i internationellt med där fisken är äckligt skygg när 100 man fiskat samma sträcka i en vecka...

Flodebanan
2006-02-28, 22:01
DOCK så är det vid många tillfällen som tunnare lina ger mera napp. Tex försiktiga rudor. För att inte tala om på WC i internationellt med där fisken är äckligt skygg när 100 man fiskat samma sträcka i en vecka...

Håller med, en tunnare lina ger en bättre betepresentation och en bättre kontakt med betet.

Flodebanan
2006-02-28, 22:03
tack flode! problemet bara att jag inte har nån rulle i rätt storlek... men jag får testa! Men om jag har en rulle med tjocklina - säg 0.35 - hindrar det när man fiskar med feeder och tunn tafs? Det jag kan komma på är kastlängd (spelar ingen större roll där jag fiskar) och att strömmen kan ta linan mer så att känsliga napp kanske inte syns lika lätt??? Eller?

Med en tjockare line kmr som du säger strömmen skapa en större linbåge än om du använt en tunnare lina vilket resulterar i sämre krokningsegenskapoer och dåligare nappindikation.

Ta av de första metrarna, och lägg på nylon runt 70m .23 ovanpå tjocklinan så slipper du tappa "utväxlning" och kastlängd.

CalleX
2006-02-28, 23:14
Med en tjockare line kmr som du säger strömmen skapa en större linbåge än om du använt en tunnare lina vilket resulterar i sämre krokningsegenskapoer och dåligare nappindikation.

Ta av de första metrarna, och lägg på nylon runt 70m .23 ovanpå tjocklinan så slipper du tappa "utväxlning" och kastlängd.

Ja jag får köra på det!

Elanen - jag känner mest att jag inte vill missa en drömfisk pga för tjock lina...alla små delar gör sitt. Sen kan den tunna linan bidra till viss spänning också :D

SharperCarper
2006-03-11, 20:00
Bara jag som är utpräglad tunnlinefiskare eller tycker fler att 0.8 mm är rätt tjockt?

Kanske i grövsta laget för fiske efter ovannämnda arter...

mandatory
2006-03-11, 21:09
Kanske i grövsta laget för fiske efter ovannämnda arter...
Ja jag får nog hålla me, passar möjligen som tafs vid gäddmete, om ens det! :blah:

Flode
2006-03-11, 21:48
Om man betänker att 0.08 flätlina motsvarar typ 0.23 nylon så...

girren33
2006-03-11, 21:54
testa 49 trådig 0.06 stållina att göra tafsar på håller 15 Ib
dock behövs wire tång och wirelås ,
men mångtrådig stålwire e mjukare än man tror !

kommer att ta hem en del wire från USA i vår , så om någon vill ha å testa med
så hör av er så ska jag nog kunna fixa till i önskad längd till sjävkostnads pris..

va faen e värmen :sun:

oringen
2006-03-11, 21:57
"Är nåt macho att lyckas landa nåt stort med typ 0,8 mm och dylikt. Att man tappar fisk är ju mer uppenbart. Har erfarehet av att blivit lurad på samma sätt som många här. "

Nja inte så imponerande, jävla rull minne på den :wink: :banana:

Flode
2006-03-11, 22:19
"Är nåt macho att lyckas landa nåt stort med typ 0,8 mm och dylikt. Att man tappar fisk är ju mer uppenbart. Har erfarehet av att blivit lurad på samma sätt som många här. "

Nja inte så imponerande, jävla rull minne på den :wink: :banana:

Asså en 0.08 flätlina som håller kanske typ 5kg. Varför skall man ha tjockare till t.ex. Abborren, eller bottenmete efter div. vitfisk?

Jag menar, testa att sätta en våg i toppen på ditt spö elanen, sedan kollar du hur mycket press du sätter på linan...

Att ha så tunn lina som mäjligt för fiskesituationen satsar jag alltid på.

Lazinko
2006-03-29, 01:25
Jag testade 0.12 flätlina (PP) till småkarpfiske 2004 tror jag. Hade ingen annan.
Det funkade faktiskt. De är ju väldigt rörliga i den dimensionen så. Det blev inga skärsår eller liknande på fisken. Enda felet som jag märkte de ggrna (2ggr kanske 6-7 karpar) var att den var så jävla synlig.

Fast nu har man ju annat så. :) Fluocarbon is the shit.