Skulle behöva lite goda råd av er som använder trimmade 15-25:or till havsöring.
Läget är följande står i begrepp att jacka upp en rulle för havsöringsfiske på österlen och i Blekinge.
Jag har två olika alternativ att bygga på:
1. en gul 1500 c med kromat stativ
2. en ofiskad 2500c sunset orange (ej kromat stativ)
Jag fiskar mycket med spöket i 18g och diverse skeddrag i 15-20g klassen, men skulle inte ha något emot att kunna kasta ner mot 10g (långt).
Vilken skall jag välja??
Är 1500:an för liten (jag gillar att den är så j..la liten)?
25:an känns mer rätt i storlek (tar ju lite mer lina), men jag har uppfattat det att man skall ha ett kromat stativ för att få ut maximalt av sin trimmade rulle.
Vad behöver fixas för att få till en riktig havsöringsmaskin?
Tänkte själv följande uppgraderingar:
1. lättad 3-keramhybridlagrad spole
2. förbättrad slirbroms (smooth drag lameller)
3. lättad linspridardrivning, keramisk knivbult
4. kort kullagrad vev
5. backspärrshake
Jag kan ha glömt något, men ni kan säkert hjälpa mig till rätta.
//Andreas
Skulle behöva lite goda råd av er som använder trimmade 15-25:or till havsöring.
Läget är följande står i begrepp att jacka upp en rulle för havsöringsfiske på österlen och i Blekinge.
Jag har två olika alternativ att bygga på:
1. en gul 1500 c med kromat stativ
2. en ofiskad 2500c sunset orange (ej kromat stativ)
Jag fiskar mycket med spöket i 18g och diverse skeddrag i 15-20g klassen, men skulle inte ha något emot att kunna kasta ner mot 10g (långt).
Vilken skall jag välja??
Är 1500:an för liten (jag gillar att den är så j..la liten)?
25:an känns mer rätt i storlek (tar ju lite mer lina), men jag har uppfattat det att man skall ha ett kromat stativ för att få ut maximalt av sin trimmade rulle.
Vad behöver fixas för att få till en riktig havsöringsmaskin?
Tänkte själv följande uppgraderingar:
1. lättad 3-keramhybridlagrad spole
2. förbättrad slirbroms (smooth drag lameller)
3. lättad linspridardrivning, keramisk knivbult
4. kort kullagrad vev
5. backspärrshake
Jag kan ha glömt något, men ni kan säkert hjälpa mig till rätta.
//Andreas
- Varför begränsa sig till bara den ena? :D :D :D
Om jag tvingades välja skulle det bli en 25a, men jag vet många som lätt skulle tagit 1500an i stället.
1500 linkapacitet är lite knappt 80% av 25ans. Översatt i lina som jag använder är det 155m Power Pro 0,15 på en 1500 vs. 135m Power Pro 0,19 på en 25a.
Du kastar lätt 10g med båda rullarna. Spöet är nog viktigare än vilken av de två rullarna du har ner, till någonstans 7 - 8 gram och valet av rulle är inte avgörande förrän du kommer under 4-5gram.
Jag föredrar en rulle utan IAR till hö-fisket av två anledningar, dels för att känslan ut i veven blir lite bättre, men framförallt för att IAR lagren typiskt släpper greppet efter ett bad. Det är förvisso inte värre än att man ser till att installera en extra backspärrshake och sen delar på rullen och servar den efter varje fiskepass med dopp, men det som inte finns kan inte gå sönder.
Stativet är viktigt, oerhört viktigt för att få ut de där riktiga kastlängderna. Det går att nita upp ett stativ med alu-innergavlar och få bra styvhet, om man jobbar försiktigt och tillsätter lite lagom mycket Loctite i fogarna innan nitningen. Men ett ordentligt uppnitat mässingsstativ är ett bättre alternativ, givet att det inte är ett av de stativen som hamnat i sopcontainern men ändå letat sig ut på marknaden bakvägen. Tyvärr finns det många som luras, och många gör det av oförstånd.
Allt det du rabblat upp är rätt, och om du har 25an i åtanke är det inte fel att dessutom växla upp den till 1:5,3 och byta en del pinaler i frikopplingen så den går lite mjukare. Sen finns det en lista till med svindyra excesser som ger rullen det där lilla extra, men som får härligheten att kosta lika mycket som en bättre begagnad personbil.
Rullarna är lätta att kalibrera in och oftast räcker det med en av de allra minsta vikterna för att kunna fiska hårt och hänssynslöst med beten ner till 8 - 10gram. Men när man fiskar med rullen skall man hålla koll på bromsvikten. Det är inte så att man måste öppna rullen med jämna mellanrum, det räcker med att kolla vikterna efter varje pass. Anledningen är att när vatten tränger in i rullen slits vikterna ganska snabbt så det kan vara bra att ha en extra vikt i beredskap så det bara är att byta. Om man glömmer bort det slits vikten ner tills den tiltar mot bromsbanan och då smulas den sönder. Men det är inget som är allvarligare än att man får reda upp sitt skatbo, torka bort skräpet och hänga dit en ny vikt. :D :D :D
Det skall finnas en obskyr firma ute på en ö nånstans som sägs ha mässingsstativ till 2500 liggande...